Word nu zelf de beste digital marketeer

Marketing is een van de kansberoepen van de toekomst. Echte goede marketing, die voldoet aan de eisen van deze tijd en de moderne consument, is niet zomaar een vak. Wij leiden je op tot de beste digital marketeer in de collegereeks Digital Marketeer.

  • € 3.190,- excl BTW
  • Maximaal 20 studenten
  • 8 colleges
  • 4 dagen
  • 2 certificaten
  • Laura Hamer
  • Amersfoort, Amsterdam, Rotterdam
Inschrijven

Omschrijving

Marketing is recent benoemd tot een van de kansberoepen van de toekomst. Trends wijzen erop dat advertentiebudgetten verschuiven naar online marketing. Echte goede marketing, die voldoet aan de eisen van deze tijd en de moderne consument, is niet zomaar een vak. Daarin moet je precies op het goede moment gevonden worden met precies de goede informatie. Daarnaast wil de informatieconsument – jij en wij – gemak en goede service. Klinkt makkelijk maar is een echte uitdaging, zeker online!

Wij weten hoe dat werkt. Hierop zijn onze opleidingen volledig afgestemd. Wij leiden je op tot de beste digital marketeer. Met de collegereeks Digital Marketeer weet je je verzekerd van precies de juiste marketingkennis, ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kan je het allemaal toepassen in je eigen praktijk.

Voor wie?

De collegereeks is ontworpen voor marketing professionals, marketingmanagers, marketingmedewerkers, communicatiemedewerkers, ZZP’ers, consultants, communicatieadviseurs, ondernemers met marketing in hun portefeuille en iedereen die zijn of haar kennis en vaardigheden wil opdoen om toekomstige klanten online excellent wil bereiken.

We hebben deze collegereeks ontwikkeld voor marketeers die geen genoegen nemen met ‘middle of the road’-marketing. Voor de echte professionals die hun vak serieus nemen en met hun merk het verschil willen maken.

Er zijn geen toelatingseisen. Het is handig om een aantal jaren als marketeer aan het werk te zijn maar geen vereiste. De docenten gaan uit van deelnemers met minimaal een HBO werk- en denkniveau.

Leerdoelen

De collegereeks heeft als doel om je op te leiden tot digital marketeer. Je krijgt een compleet overzicht van alle mogelijkheden van digitale marketing. Je leert een plan te ontwikkelen voorzien van de talloze technieken en diverse middelen zodanig dat je toekomstige en huidige klanten blij worden van jouw marketing. Digitale strategie, buyer persona’s, customer journey, contentstrategie, de perfecte website, social media strategie, campagneplanning; allemaal onderwerpen die we behandelen. Alle onderwerpen en de wijze waarop we hierop ingaan zijn gericht op jouw doelen. Na het volgen van de collegereeks ben je in staat om:

* een digitale marketing strategie op te zetten
* marketingvisie te formuleren
* buyer persona op te stellen
* complete buyers journey te maken
* een contentstrategie op te zetten
* een blogstrategie op te zetten en uit te voeren
* social media en social selling plan maken
* inbound marketing toe te passen
* growth driven design uit te leggen
* marketing automation toe te passen
* SEO goed in te richten
* Google Analytics op te zetten en te gebruiken
* pakketselecties in marketing technologie te doen
* sales en marketing SLA’s op te stellen
* samenwerking tussen marketing en sales prima op te zetten
* ROI van marketing uit te rekenen

En nog veel meer! We leiden je op tot een super Digital Marketeer. Na het volgen van de Collegereeks kent de marketingwereld geen geheimen meer voor je. Grijp die kans bij de enige marketingopleiding van Nederland die zo’n compleet en hooggewaardeerd aanbod heeft.

Opbouw

College 1 – Digitale marketingstrategie
In het eerste college zoomen we in op het maken van een integrale, digitale marketingstrategie. In deze ‘allways-on’ economie, waar iedereen met iedereen verbonden is, staat klantbeleving, – de customer experience – centraal. Die vormt uiteindelijk de kracht (of zwakte) van je merk. Zonder dat uitgangspunt in de marketingstrategie, verliezen marketeers op enig moment het zicht op wat doelgroepen voelen, ervaren en delen met betrekking tot het merk. We leggen stap voor stap uit hoe je zelf zo’n samenhangende digitale marketingstrategie ontwikkelt. Met volop ruimte voor een vertaalslag naar jouw eigen organisatie. Wat zou daar nu het beste voor werken…?

College 2: Buyer persona’s en de customer journey
Buyer persona’s vormen een essentieel onderdeel van een succesvolle marketingstrategie. In de digitale wereld zijn doelgroepen immers veel preciezer te segmenteren. Dat kan m.b.v. buyer persona beschrijvingen. Vervolgens geef je in de customer journey de route aan waarlangs deze persona’s zich oriënteren, klant worden en ook klant blijven dankzij de juiste contacten op de juiste momenten met de juiste boodschappen. Een belangrijk aspect van het marketingplan want 60% van het oriëntatie- en aankoopproces wordt gedaan voordat iemand daadwerkelijk contact legt. En het gebeurt vrijwel geheel online.

Hoe zorg je ervoor dat die laatste 40% bij jouw organisatie plaatsvindt en daar dus ook de keuze op valt? Wat vinden de doelgroepen een prettige en betekenisvolle personalisering? Hoe vaak, op welk moment en via welk kanaal stuur je boodschappen uit die goed vallen op het juiste moment? Allemaal vragen die aan bod komen in college 2 en ten grondslag liggen aan een ‘top notch buyers journey’.

College 3: Inbound marketing, social en e-mail marketing
Stop met verkopen, start hulp bij aankopen (stop selling, help buying). In de toekomst zal elke organisatie zich bezighouden met inbound marketing, zowel binnen B2C als B2B. In essentie is inbound marketing de enige juiste reactie op onze ergernis over reclame, cold calling en ongevraagde post in de brievenbus. Het is een breed onderwerp en wordt daarom over twee colleges verdeeld. In dit eerste college worden de basics uitgelegd, het inbound marketing proces, de toepassing ervan op websites en in social media en hoe het branding-, marketing- en salesproces op elkaar aansluiten.

College 4: Inbound marketing, GDD (Growth Driven Design) en marketing automation
In deel twee wordt verder ingegaan op inbound marketing met een belangrijke rol voor marketing automation. Wat is een goede workflow en hoe ontwikkel je die zonder uren te puzzelen? Growth Driven Design (GDD) is de gouden standaard aan het worden voor websiteontwerp ten koste van traditionele ontwerpprocessen. In dit college wordt de ‘must know’-kennis voor marketeers uitgelegd zodat je webdesigners en bureaus kunt aansturen om de ‘best ever’ website voor je te maken. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de grote en groeiende markt die de afgelopen jaren is ontstaan voor inbound software. Wie zijn de grote en kleine voorname spelers en hoe kies je de juiste software om mee te werken?

Met college 4 eindigt de eerste collegeweek. Wij zullen je vragen om tussen de eerste en tweede collegeweek de internationale online certificering tot Inbound Marketeer te doen. Natuurlijk bereiden wij dit goed met je voor, zodat je de hoogste slagingskans hebt.

College 5: Social media strategie en Social selling
Werk en privé raken steeds meer met elkaar verweven. Ook in social media. Met 12 miljoen actieve Nederlandse gebruikers zou daarom elke organisatie social media professioneel in moeten zetten. Social selling grows your business! In dit college leggen we uit hoe je dat kunt bereiken en hoe je een eigen social mediavisie en -strategie ontwikkelt. Let op: het gaat dus over jouw beeld van de toekomst. Zo’n eigen visie ontwikkelen is leuk, uitdagend en verandert je mindset! Het is de basis voor ambitieuze plannen en succesvolle resultaten. Hoe zet je op basis van je visie de juiste social media in en wat moet de uitkomst zijn? Hoe zorg je voor een groot bereik op de geschikte platforms en hoe maak je optimaal en strategisch gebruik van dat grote bereik? Ga je alleen zenden of leg je echt verbinding met je ‘fanbase’ en laat je ze meebeslissen bij innovatie en bedrijfsissues zoals MVO? Het komt allemaal aan bod. Aan de hand van de Social Media Roadmap leggen we uit hoe je social media strategisch inzet als leadmachine.

College 6: Contentmarketing, content strategie en bloggen
Een goede contentstrategie is essentieel om websitebezoekers succesvol naar je website te leiden. Gevonden worden door potentiele leads en klanten, daar gaat het om. Maar hoe houd je overzicht op die enorme hoeveelheid content? Uit onderzoek van Accenture blijkt dat bijna alle marketingafdelingen wereldwijd worstelen met de enorme hoeveelheden content die wordt geproduceerd. Hoe kun je hier waarde uit halen en al die content echt goed managen en effectief inzetten?

In dit college maak je kennis met alle ingrediënten van een goede contentstrategie. Daarnaast zoomen we in op de content creatiecultuur in jouw organisatie. Hoe krijg je iedereen in beweging en wie kan het beste stukken schrijven en publiceren? Hoe ziet een goed en geoptimaliseerd content creatieproces er uit en hoe bepaal je welke content op de verschillende momenten in de customer journey aantrekkelijk is voor je publiek? Speciale aandacht is ingeruimd voor bloggen, een van de belangrijkste contentinstrumenten. Hoe vaak moet je bloggen, hoe en waarom? En hoe schrijf je een perfecte blog die ook waarde voor je organisatie oplevert?

College 7: SEO, ad technology en Google analytics
Online goed gevonden worden vraagt meer dan een slimme zoekwoordentactiek. Goed voorbereiden, goed analyseren en het inzetten van heel gerichte advertentiecampagnes vormen de sleutel tot vindsucces.

Search Engine Optimization (SEO) is het toverwoord voor elke website. Je wilt goed gevonden worden. Maar laat je niet verleiden tot trucs om de vindbaarheid een ‘handje te helpen’. Dat hebben de zoekmachines direct door en voor je het weet word je op de gehate tweede pagina gezet. Door goed te begrijpen hoe zoekmachines filteren heb je helemaal geen trucs nodig. Met de ongekende mogelijkheden die – niet irritante! – advertenties je bieden, kun je rekenen op flinke traffic en conversie op je website. Search Engine Advertising (SEA) is niet altijd goedkoop, maar als je het slim inzet verdien je je investering dubbel en dwars terug. En met Google Analytics als bron van informatie meet en evalueer je je online marketingcampagnes tot in de details. Je gaat het allemaal zien tijdens dit college.

College 8: Marketing technology
Een van de grootste uitdagingen voor veel marketeers is een betere samenwerking met de IT-afdeling en meer begrip krijgen van technologie (bron: TNS 2016). Logisch, want marketing en technologie raken steeds meer verweven met elkaar. Daar gaan we het in dit college over hebben. Wat zijn al die technologieën die we vandaag bij marketing nodig hebben? Wat zijn de ‘emerging technologies’ die op ons afkomen?

En hoe selecteer je de juiste software om je digitale marketingplannen succesvol tot uitvoer te brengen? Zonder je om te scholen tot IT’er, bereiden we je in dit college wel voor op wat een goede Chief Marketing Technologist (CMT) moet weten. Het is  dé marketingfunctie van de toekomst; vooraanstaande bedrijven in de VS kunnen nu al niet meer zonder. Europa zal spoedig volgen. Wij brengen je ‘up to speed’ met de nieuwste trends, toekomstverwachtingen en tools van vandaag. Een boeiend college dat het einde inleidt van alweer de tweede studieweek.

College 9: Sales en marketing
Voordat een klant een aankoop doet, heeft hij 60% van het gehele oriëntatie- en aankoopproces al doorlopen. Er is dan nog geen salesman of -vrouw aan te pas gekomen. Aangezien ruim de eerste helft van het proces afhankelijk is van marketinginspanningen, is het duidelijk dat beide teams – marketing en sales – samen moeten optrekken.

Organisaties die dat onderkennen en het samenspel van marketing en sales optimaliseren, zien hun omzet met 20% groeien. Het doel van marketing is vooral het aanspreken van potentiele nieuwe klanten en daarmee het verhogen van de omzet. De term ‘smarketing’ is sterk in opkomst en gaat verder dan samenwerken alleen. In smarketing worden ook afspraken gemaakt tussen marketing en sales om elkaar optimaal te helpen om succesvol te zijn. Iedere marketingactie moet verbonden zijn met een verkoopdoel. Omdat mensen veranderd zijn in de wijze waarop ze kopen, is juist nu deze samenwerking belangrijk.

College 10: ROI en marketing
De dagen dat we niet precies konden aangeven welk deel van het bestede budget bijdroeg aan succes zijn definitief voorbij. We kunnen nu alles meten en zo precies weten welke marketingeuro het meeste rendement oplevert. Gek genoeg geven Chief Marketing Officers in een recent onderzoek toch nog aan dat 80% (!) van hun marketingbudget ‘wasted’ is. Dat zijn natuurlijk VS-cijfers, maar bereken jij van tevoren welke inspanningen en budgetten het hoogst zullen gaan renderen? Het is mogelijk en helpt je om de boardroom te overtuigen, je plannen concreet te maken en ze ook zinvol te evalueren. Er zijn voldoende bast practices voorhanden!

We gaan er in dit college mee oefenen en marketingplannen budgetteren en doorrekenen aan de hand van gespecialiseerde marketingspreadsheets.

Methode

We zijn van de nieuwe marketinggeneratie dus pakken de opleiding ook anders aan dan traditionele opleiders. Wij geloven in een combinatie van theorie, praktijk, persoonlijke aandacht, certificering en gezondheid. In onze colleges word je niet in slaap gepraat met saaie volzinnen en lange verhandelingen. We zetten je op het puntje van je stoel met praktische en bewezen modellen, die je zelf direct kunt toepassen in je eigen organisatie. Tussendoor ga je alleen of in werkgroepen aan de slag om de theorie meteen naar jouw praktijk te vertalen. Daardoor onthoud je het geleerde beter en is je opleiding ook echt relevant voor je. Daarnaast is er tijd voor reflectie.

Onze hoofddocente, Laura Hamer, – zelf marketingstrateeg – kijkt en doet mee, en geeft direct feedback, tips en trucs. Daardoor krijgen de colleges direct veel waarde voor jezelf en je bedrijf. Tussen de colleges door vindt de officiële internationale inbound certificering plaats. Een pittig online examen waarmee je aantoont de materie onder de knie te hebben. Na afloop ontvang je van ons het ‘Digital Master’-certificaat dat op geen enkele modern marketing-CV mag ontbreken. En we besteden ook aandacht aan je gezondheid met optimale voeding, zodat je fit en geconcentreerd blijft. De intensieve collegereeks, die bestaat uit 10 colleges van elk 3,5 uur, vindt plaats in een periode van drie weken. De colleges worden gegeven op bijzondere locaties met een stijlvolle en inspirerende ambiance. Leuke omgevingen waarin je goed kunt presteren zonder afleiding.

Locaties

De colleges vinden plaats op prachtige en inspirerende locaties. We hebben meerdere locaties in Nederland waar we je ontvangen.

Amersfoort – Kantoor Digital Masters
6, 8, 12 en 14 december 2017

Tijden

Er worden steeds twee colleges per dag gegeven. Vanaf 9.00 uur ben je welkom en word je ontvangen met koffie, thee, vers fruit en ander gezonde lekkernij. Om 9.30 uur start het ochtendcollege. Tegen 11.00 uur is er een korte pauze en om 12.30 uur wordt de lunch geserveerd. Om 13.30 start het middagcollege en is er om 15.00 uur een korte theepauze. Het middagcollege duurt tot 16.30 uur zodat je voor de spits naar huis kunt.

De collegereeks duurt 3 weken. De hoeveelheid uren die je moet reserveren voor zelfstudie is beperkt. Alleen voor het behalen van de internationale certificering is het handig om 2 uur in te plannen.

Kosten

De kosten voor de complete collegereeks ‘Digital Marketeer’ bedragen € 2.999,00. Dit is inclusief collegemateriaal (readers, hand-outs, etc.), lunches en de boeken in de “Little bag of big marketing books”. Bedrag is exclusief btw.